De eerste dagen - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Lyanne Sanden - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Lyanne Sanden - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Lyanne

10 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Nou hier al het eerste verslag vanuit het zonnige Grabouw, t is meteen een aardig lang verslag geworden. Het is hier heerlijk weer, echt zomer! Na al het onverwachte bezoek woensdagavond, ging het dan écht beginnen. De reis is allemaal goed gegaan, maar het duurde wel heel lang. De overstap op Abu Dhabi was een chaos en we hebben meteen de eerste cultuurshock gehad. Allemaal mannen in gewaden met een tulband en op sandalen (gelukkig zonder sokken), ziet er echt niet uit. Elke 10 meter wordt er aangegeven waar de dichtstbijzijnde gebedsruimte was en in het vliegtuig werd ongeveer elke minuut op een kaartje getoond waar Mekka ligt. Bij de metaal detectoren verliep niet alles soepel, vrouwen met gewaden die met 5 man tegelijk door die metaaldetector poort lopen, teruggestuurd worden en vervolgens nog 3x proberen om toch echt met z’n allen tegelijk door die poort te lopen. Ons vliegtuig vertrok om 22.15 uur lokale tijd, wij gingen dus wat eten op het vliegveld, want we dachten dat we geen avondeten zouden krijgen als het vliegtuig zo laat vertrok en we hadden net een 3 gangenlunch achter de kiezen. Meteen na het opstijgen kwamen ze toch onze flinke avondmaaltijd brengen. Iets teveel van het goede.

Aangekomen in Kaapstad waren we al met een groep van 11 en werden we opgehaald met een busje + aanhanger. We pasten echt net met zijn allen in het busje, maar toen moesten we nog naar de winkel om de eerste inkopen te doen (kussen/dekbedden/beddengoed/handdoeken). Met iedereen nog 2 mega tassen erbij was het dus best wel krap. Vanuit Kaapstad naar Grabouw kon je al flink wat van de omgeving zien. Het eerste wat je ziet is een mega grote sloppenwijk die echt kilometers doorloopt langs de snelweg, om dat in het echt te zien maakt wel indruk. Aangekomen in Grabouw hebben we uitgepakt, boodschappen gedaan en kennis gemaakt met de mensen met wie we op een erf zitten. 1 meisje zit hier al een half jaar, dus die heeft ons mooi een beetje wegwijs gemaakt. ’s Avonds zijn we met alle pizza gaan eten in een restaurantje in het dorp.

We wonen met 3’en (carmen, daisy en ik) in een huisje op een erf met meerdere huizen waar studenten wonen, maar ook de verhuurders + wat andere mensen. We hebben een huisje met 3 slaapkamers, 2 badkamers (1 maar met douche) en een grote woonkamer/keuken. Mijn kamertje had een bed, kast en een nutteloze poef, maar door het betere ruil werk heb ik nu gelukkig een tafeltje waar ik ook wat dingetjes op kwijt kan. Helaas werkt de lamp niet en heb ik geen licht, wat wel onhandig is, maar als het goed is wordt dat binnenkort (?) gemaakt. Ook kwam onze verhuurder heel lief vragen of ze alsjeblieft mijn gordijnen mocht hebben, daar kon ik dus gewoon geen nee tegen zeggen (ik krijg ze over 2 dagen gewassen terug als het goed is). Het enige nadeel is dat mijn luxaflex niet helemaal dicht gaat, dus dat het wel erg vroeg licht is. Wat ook wel leuk is, wij hebben een mooie 6 persoons eettafel met 6 stoelen in onze woonkamer staan, alleen alles is vastgebonden. Toen we aan onze verhuurder vroeger waarom dat zo was kwam het er op neer dat we die tafel niet mogen gebruiken, omdat die tafel antiek is, erg logisch dus om die in ons huis te zetten. Ons erf is omringt door n muur, maar door alle criminele verhalen die we gehoord hebben, zijn we erg voorzichtig in huis. Eigen kamer op slot als je gaat, alle waardevolle spullen verstoppen in huis enz.

Zaterdag zouden we om 1 uur opgehaald worden en naar het autoverhuurbedrijf gebracht worden, we hebben meteen kennisgemaakt met de afrikaanse begrippen van tijd, want om kwart voor 3 werden we daadwerkelijk opgehaald. Het middagje strand wat in de planning zat is helaas niet doorgegaan dus. Nou toen kwam het links rijden, je went er best snel aan, maar aangezien de richtingaanwijzer en de ruitenwissers ook omgedraaid zijn, gingen bij ons toch regelmatig de ruitenwissers aan. Hier zijn de voorrangsregels ook wel leuk, wie het eerste komt heeft voorrang, als je tegelijk aankomt: wie het hardste rijdt heeft voorrang.

Zondag zijn we eerst een rondje gaan rijden in Grabouw, kijken wat er allemaal te doen is en de weg leren kennen. 3 minuten rijden van ons huis zit je ineens in een grote sloppenwijk, maar rij je 3 min de andere kant op, dan zit je ineens in een grote villa wijk (echt super mooie huizen daar, niet normaal). Dit verschil zo zien is wel heel raar. We zijn ook door het ‘centrum’ van Grabouw gereden, een paar afgekaaide winkeltjes en dat was het eigenlijk. Je ziet hier ook echt alleen maar zwarte mensen, alleen in de villawijk hebben we wat blanke mensen gezien, je hebt hier echt heel duidelijk zwarte en witte wijken. Hierna hebben we nog een klein rondje gelopen en daarna hebben we de nieuwe studenten welkom geheten die aankwamen. Even lekker in de zon gezeten en ’s avonds weer wezen uiteten.

Vandaag dan ons dagje strand, heerlijk een paar uurtjes op het stand gelegen. Best raar in februari. Morgen begint de introductie, geen idee wat we gaan doen, maar we weten alleen dat we in het weekend 2 dagen op kamp gaan. We zullen dus wel zien.

Tot het volgende verslag!

• 13 Februari 2014 - 18:49

Henriëtte :

Fijn dat je goed bent aangekomen, leuk om je eerst ervaringen te horen groetjes uit het regenachtige Cuijk

• 14 Februari 2014 - 10:00

Diny:

Ha Lyanne, leuke foto's, ziet er prima uit jullie huisje, zonnetje en zee erbij, dat gaat goed komen daar.
    Goed een week de omgeving verkennen en dan maandag aan de slag. Veel succes en groetjes, Diny

• 14 Februari 2014 - 13:07

Anne:

Heee Avondturier,

Wat super leuk om te lezen jou verhaaltje... Een hele ervaring daar in Zuid-Afrika, gaaf hoor! Ben wel jaloers als ik dat allemaal lees! Hopelijk bevalt de introductie deze week een beetje..
    Jullie hebben wel een mooi huisje joh, ziet er netjes uit! En meteen van de zon geprofiteerd, groot gelijk;) haha ja dat verkeer echt grappig, nog niet veel getuuter gehoord?
    Heeel veel succes met je stage daar, maar natuurlijk ook heeeeeeeel erg genieten daar!

Veel liefs,
    Anne